Podstawa prawna:
art. 172 ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U.2021.1082) ustawa z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. 2024.750 z późn. zm.). Obowiązuje od dnia 31 października 2024 r. SPIS TREŚCI:Rozdział I. Postanowienia ogólne Rozdział II. Cele i zadania Szkoły Rozdział III. Organy Szkoły oraz zakres ich zadań Rozdział IV. Organizacja Szkoły Rozdział V. Zasady oceniania, promowania i klasyfikowania uczniów Rozdział VI. Prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów Szkoły Rozdział VII. Zasady skreślenia z listy uczniów Rozdział VIII. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia Rozdział IX. Sposób pozyskiwania środków finansowych na działalność Szkoły Rozdział X. Zasady przyjmowania uczniów do Szkoły Rozdział XI. Postanowienia końcowe
Rozdział I. Postanowienia ogólne § 1.
Nazwa i siedziba Szkoły§ 2.
- Szkoła nosi nazwę: Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące Nr 2 im. Janusza Korczaka, zwane dalej „Szkołą”
- Szkoła jest niepublicznym czteroletnim liceum ogólnokształcącym spełniającą standardy szkoły publicznej.
- Siedzibą Szkoły jest Warszawa (02-353), ulica Szczęśliwicka 50/54.
- Szkoła działa na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tj. Dz.U. 2024. 737 z późn. zm.), ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. 2024.750 z późn. zm.), aktów wykonawczych do ww. ustaw oraz na podstawie niniejszego statutu.
- Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
Organ prowadzący SzkołęRozdział II. Cele i zadania Szkoły § 3.
- Organem prowadzącym Szkołę, jest Bronikowska - Strzelczyk Spółka Jawna z siedzibą w Warszawie, przy ul. Szczęśliwickiej 50/54; 02 - 353 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sadowego, pod numerem KRS 0000222435, NIP 7010006605, REGON 140359994 (dalej „Organ Prowadzący”).
- Organ Prowadzący sprawuje nadzór organizacyjny i finansowy nad działalnością Szkoły, w tym w szczególności:
- prowadzi nadzór nad przestrzeganiem zasad organizacji pracy Szkoły;
- odpowiada za zgodność z przepisami prawa realizowanych w Szkole programów nauczania;
- nadaje Szkole statut oraz dokonuje jego zmian;
- powołuje i odwołuje Dyrektora Szkoły;
- zatrudnia pracowników Szkoły;
- rozstrzyga ewentualne spory między Radą Pedagogiczną a Dyrektorem Szkoły;
- ustala wysokość czesnego za naukę oraz innych opłat;
- zarządza majątkiem Szkoły;
- prowadzi nadzór nad przestrzeganiem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki.
Zasady ogólne§ 4.
- Szkoła realizuje cele i zadania określone na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tj. Dz.U. 2024. 737 z późn. zm.) ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. 2024.750 z późn. zm.) oraz aktów wykonawczych wydanych na ich podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz w oparciu o szkolny program wychowawczo - profilaktyczny.
- Szkoła stwarza warunki do pełnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania, potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.
- Szkoła rozwija u uczniów poczucie odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, wychowuje w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu.
- Edukacja i wychowanie realizowane są w warunkach poszanowania godności ucznia oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
- Zasadą działalności Szkoły jest wzajemna życzliwość i poszanowanie godności przez wszystkich, którzy stanowią społeczność szkolną.
- Szkoła zapewnia bezpieczeństwo uczniom w czasie organizowanych zajęć w budynku i poza nim.
- Szkoła realizuje cele statutowe we współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów.
- Szkoła realizuje cele edukacyjne, zadania i treści programowe w zakresie oraz na zasadach określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
- Cele i zadania realizowane są w działalności lekcyjnej, pozalekcyjnej i pozaszkolnej.
Cele i zadania SzkołyRozdział III. Organy Szkoły oraz zakres ich zadań § 5.
- Głównym celem Szkoły jest:
- kształcenie i wszechstronne rozwijanie uczniów oraz zapewnienie im odpowiednich warunków do nauki;
- realizacja prawa do nauki zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i niniejszym statutem;
- kształtowanie i rozwijanie świadomości oraz postaw obywatelskich, umożliwiających życzliwe i odpowiedzialne funkcjonowanie w społeczeństwie;
- przygotowanie do kontynuowania nauki na kolejnym etapie edukacyjnym oraz przez całe życie;
- dbanie o rozwój emocjonalny i wysoką samoocenę uczniów;
- rozwijanie samodzielności, przedsiębiorczości oraz poczucia odpowiedzialności wśród uczniów;
- promowanie rozwiązywania problemów i konfliktów bez przemocy;
- informowanie uczniów o cyberprzestępstwach;
- rozwijanie i doskonalenie nauczycieli.
- Do zadań Szkoły należy:
- zapewnienie uczniom warunków pełnego rozwoju umysłowego, emocjonalnego i fizycznego w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi;
- zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków ich pobytu w Szkole;
- sprawowanie odpowiedniej opieki nad uczniami przebywającymi w Szkole podczas zajęć lekcyjnych jak również podczas organizowanych przez Szkołę imprez oraz wycieczek szkolnych;
- zapewnienie uczniom realizację podstawy programowej;
- podejmowanie działań mających na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości;
- umożliwianie uczniom rozwoju ich zdolności, umiejętności i zainteresowań poznawczych, społecznych oraz artystycznych;
- kształtowanie postaw sprzyjających rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: poczucie własnej wartości, uczciwość, odpowiedzialność, szacunek dla innych ludzi, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista;
- wyrabianie umiejętności samodzielnej pracy, poszukiwania i wykorzystywania informacji, efektywnego uczenia się;
- kształtowanie dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia, przygotowując do kształcenia się przez całe życie;
- promowanie zdrowego stylu życia, w tym zdrowia psychicznego i rozpowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród uczniów;
- integrowanie działań wychowawczych: szkoła - dom;
- przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, nauka komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie jak i w piśmie;
- nauka pracy zespołowej;
- nauka tolerancji;
- zapobieganie wszelkiej dyskryminacji;
- wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne.
- Szkoła podejmuje określone powyżej zadania poprzez:
- realizację programu nauczania oraz programu wychowawczo - profilaktycznego;
- wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania z wykorzystaniem pomocy naukowych;
- organizowanie zajęć pozalekcyjnych w zależności od potrzeb uczniów;
- organizowanie wycieczek szkolnych i edukacyjnych;
- organizowanie imprez okolicznościowych związanych m.in. z rocznicami, tradycjami, świętami.
- Szkoła organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom, rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom stosownie do potrzeb oraz zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła opracowuje i realizuje program wychowawczo - profilaktyczny, służący kształtowaniu postaw przeciwdziałających zagrożeniom społecznym.
- W Szkole organizuje się program doradztwa zawodowego na zasadach wskazanych w niniejszym statucie i obowiązujących w tym zakresie przepisach prawa.
Organy Szkoły§ 6.
- Organami Szkoły są: Dyrektor Szkoły, Rada Pedagogiczna oraz Samorząd Uczniowski.
Dyrektor Szkoły§ 7.
- Dyrektora Szkoły powołuje i odwołuje Organ Prowadzący.
- Dyrektor Szkoły kieruje bieżącą działalnością Szkoły, realizując jej cele statutowe i w porozumieniu z Organem Prowadzącym, reprezentuje ją na zewnątrz, a ponadto:
- sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli i innych pracowników Szkoły;
- decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły;
- powierza oraz odwołuje ze stanowiska wicedyrektora;
- przygotowuje i przewodniczy posiedzeniom Rady Pedagogicznej;
- opracowuje arkusz organizacyjny Szkoły;
- odpowiada za właściwe sporządzanie i przechowywanie dokumentacji Szkoły oraz zabezpieczenie mienia Szkoły;
- ustala regulaminy wewnętrzne Szkoły;
- zatwierdza program doradztwa zawodowego;
- ustala, organizuje i nadzoruje warunki naboru uczniów do Szkoły;
- wydaje decyzję w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia, specjalnego ucznia oraz organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
- zapewnia warunki działania Samorządu Uczniowskiego;
- ustanawia oraz wdraża standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, jak również pełni nadzór nad ich przestrzeganiem;
- odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów odbywających się w Szkole w tym egzaminu maturalnego;
- opracowuje wraz z Radą Pedagogiczną organizację pracy Szkoły tj. kalendarz roku szkolnego, harmonogram uroczystości szkolnych, wycieczek, rad pedagogicznych oraz spotkań z rodzicami (opiekunami prawnymi);
- ustala zakres obowiązków pracowników oraz organizuje doskonalenie zawodowe nauczycieli;
- ustala tygodniowy rozkład zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych oraz coroczny zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych, które będą obowiązywać w danym roku szkolnym;
- podejmuje decyzje w sprawie przyznania nagród oraz wymierzenia kar porządkowych nauczycielom;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę.
Rada Pedagogiczna§ 8.
- Rada Pedagogiczna, jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
- Rada Pedagogiczna może uchwalić regulamin swojej działalności, zatwierdzony uprzednio przez Organ Prowadzący.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym półroczu w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy Dyrektora Szkoły, Organu Prowadzącego lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor Szkoły współpracuje z Radą Pedagogiczną przy realizacji swoich zadań.
- Przewodniczący Rady Pedagogicznej prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie oraz porządku zebrania.
- Dyrektor Szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły.
- Dyrektor Szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, niezgodnych z przepisami prawa.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- przygotowanie planu pracy Szkoły;
- uchwalanie oraz zatwierdzenie szkolnych regulaminów i programów o charakterze wewnętrznym oraz wprowadzanie do nich zmian;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Szkole;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;
- ustalanie i zatwierdzanie programu wychowawczo - profilaktycznego Szkoły;
- występowanie z propozycją zmiany statutu Szkoły;
- czynny udział w planowaniu i organizowaniu pracy dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej Szkoły;
- okresowe i roczne analizowanie oraz ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki;
- rozpatrywanie skierowanych do niej wniosków dotyczących spraw szkolnych;
- decydowanie o bieżących sprawach dydaktycznych i wychowawczych.
- Rada Pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy Szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
- dopuszczenie do użytku szkolnego zaproponowane przez nauczycieli programy nauczania;
- wprowadzenie do ramowego planu nauczania dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- dokonywanie wyboru podręczników;
- program doradztwa zawodowego;
- podjęcie przez Dyrektora Szkoły skreślenie ucznia z listy uczniów;
- wnioski Dyrektora Szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
- Decyzje Rady Pedagogicznej podejmowane są w formie uchwał.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Przez zwykłą większość głosów należy rozumieć taką liczbę głosów "za", która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów "przeciw". Pomija się głosy "wstrzymujące się".
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Protokół wraz z listą obecności podpisuje Dyrektor Szkoły, jako przewodniczący.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców (opiekunów prawnych), a także nauczycieli i innych pracowników Szkoły.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są w głosowaniu jawnym lub tajnym, przy czym:
- głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady Pedagogicznej;
- w głosowaniu jawnym członkowie Rady Pedagogicznej głosują przez podniesienie ręki;
- w przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego;
- w głosowaniu tajnym podejmowane są uchwały na wniosek członka Rady Pedagogicznej, przyjęty w głosowaniu jawnym;
- w głosowaniu tajnym członkowie Rady Pedagogicznej głosują na kartach do głosowania przygotowanymi przez przewodniczącego Rady Pedagogicznej.
- Członek Rady Pedagogicznej ma prawo do:
- czynnego udziału w zebraniach Rady Pedagogicznej;
- składania wniosków i projektów uchwał;
- udziału w pracach stałych lub doraźnych zespołów powołanych przez Radę Pedagogiczną.
- Członek Rady Pedagogicznej zobowiązany jest do:
- czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Pedagogicznej;
- współtworzenia na zebraniach Rady Pedagogicznej atmosfery życzliwości i koleżeństwa;
- przestrzegania uchwał i postanowień Rady Pedagogicznej.
Samorząd Uczniowski§ 9.
- W Szkole może działać Samorząd Uczniowski.
- Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
- Zasady wybierania i działania Samorządu Uczniowskiego określa regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem Szkoły.
- Pierwszy regulamin Samorządu Uczniowskiego ustala nauczyciel powołany na jego opiekuna. Regulamin ten jest zatwierdzany przez Dyrektora Szkoły i Radę Pedagogiczną. Zmian w regulaminie Samorządu Uczniowskiego mogą dokonać wspólnie jego członkowie wraz z opiekunem. Każdorazowo zatwierdzany jest on przez Dyrektora Szkoły i Radę Pedagogiczną.
- Do działań Samorządu Uczniowskiego należy:
- przygotowanie zmian do regulaminu Samorządu Uczniowskiego;
- występowanie do organów Szkoły z inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego;
- współpraca w zakresie realizacji zadań podejmowanych przez Dyrektora Szkoły i Radę Pedagogiczną.
- Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów.
- Dyrektor Szkoły zapewnia organizacyjne i lokalowe warunki działania Samorządu Uczniowskiego oraz stale współpracuje z nim poprzez jego opiekuna.
Relacje pomiędzy Organami SzkołyRozdział IV. Organizacja Szkoły § 10.
- Wszystkie organy Szkoły współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji, każdy w granicach swoich kompetencji.
- Wszelkie sprawy sporne rozwiązywane są wewnątrz Szkoły, z zachowaniem drogi służbowej w trybie prowadzonych negocjacji.
- W sytuacji zaistnienia sporu lub poważnej rozbieżności zdań wiążącą decyzję podejmuje Dyrektor Szkoły.
- W przypadku nierozstrzygnięcia sporu między Organami Szkoły, ostateczną decyzję podejmuje Organ Prowadzący.
Organizacja Szkoły§ 11.
- Nauka w Szkole trwa cztery lata.
- Nauka w szkole jest odpłatna. Wysokość czesnego ustala Organ Prowadzący.
- Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów uczących się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania.
- Liczba uczniów w klasie powinna wynosić nie więcej niż 26 osoby.
- Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi zwanego wychowawcą.
- Oddział można dzielić na grupy z języków obcych, informatyki, wychowania fizycznego, fizyki i chemii.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć lekcyjnych w wymiarze 30 - 60 minut.
- W czasie trwania zajęć edukacyjnych organizuje się przerwy międzylekcyjne pięciominutowe lub dziesięciominutowe oraz tzw. dużą przerwę - dwudziestominutową.
- W Szkole obowiązuje 5-dniowy tydzień nauki.
- Opiekę nad uczniami przebywającymi w Szkole sprawują wszyscy pracownicy pedagogiczni, a w szczególności:
- podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia;
- podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżury.
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły opracowany przez Dyrektora Szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania.
- Dyrektor Szkoły podaje zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego do końca czerwca danego roku.
- Nauczyciele przedstawiają Dyrektorowi Szkoły program nauczania, który będą realizować w danym roku szkolnym.
- Dyrektor Szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, dopuszcza do użytku szkolnego zaproponowane przez nauczycieli programy nauczania.
- Organizacja roku szkolnego podlega corocznym ustaleniom Ministerstwa Edukacji Narodowej.
- Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego i opracowany na ich podstawie kalendarz roku szkolnego. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych w Szkole każdorazowo ustala Dyrektor Szkoły.
Zajęcia zdalne§ 12.
- Dyrektor Szkoły może wprowadzić zajęcia edukacyjne w formie zdalnej, gdy zostaną one zawieszone w przypadku:
- zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów;
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
- nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów innego niż określone w pkt a) - c) - w przypadkach i trybie określonych w odrębnych przepisach prawa.
- Organizując zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor Szkoły bierze pod uwagę przede wszystkim:
- indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne uczniów;
- konieczność zapewnienia uczniom i rodzicom indywidualnych konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia;
- zapewnienie właściwego przebiegu kształcenia.
- Organizując zajęcia zdalnie Dyrektor Szkoły uwzględnia w szczególności:
- równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu;
- możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia (samokształcenie);
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;
- konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.
- Zajęcia zdalne organizowane są w grupie klasowej według planu lekcji i odbywają się na platformie Zoom.
- Godzina lekcyjna zajęć edukacyjnych w formie zdalnej trwa 40 minut, przy czym Dyrektor Szkoły może dopuścić skrócenie jej do 30 minut lub wydłużenie do 60 minut.
- W przypadku wprowadzenia zajęć edukacyjnych w formie zdalnej, Dyrektor Szkoły może zmienić:
- tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć wynikających z ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas;
- tygodniowy zakres treści nauczania z zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych;
- tygodniowy rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w szkole zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Doradztwo zawodoweRozdział V. Zasady oceniania, promowania i klasyfikowania uczniów § 13.
- Szkoła organizuje doradztwo zawodowe, za organizację którego odpowiada Dyrektor Szkoły.
- Planowanie i koordynację doradztwa zawodowego Dyrektor Szkoły zleca zatrudnionemu w Szkole doradcy zawodowemu.
- W przypadku braku doradcy zawodowego zadania realizuje wskazany przez Dyrektora Szkoły nauczyciel, w tym nauczyciel wychowawca opiekujący się oddziałem, pedagog lub psycholog.
- Przy realizacji doradztwa zawodowego Dyrektor Szkoły ustala, z którymi instytucjami zewnętrznymi Szkoła może współpracować (w szczególności z pracodawcami, organizacjami pracodawców, samorządami gospodarczymi lub innymi organizacjami gospodarczymi, stowarzyszeniami lub samorządami zawodowymi, szkołami prowadzącymi kształcenie zawodowe, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli lub instytucjami rynku pracy).
- Poza planowaniem i koordynowaniem doradca zawodowy odpowiada za:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- gromadzenie, aktualizację i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
- koordynowanie działalności informacyjno - doradczej prowadzonej przez Szkołę;
- współpracę z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno - zawodowego.
- Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej prowadzą także nauczyciele oraz inni specjaliści zatrudnieni w Szkole lub współpracujący ze Szkołą.
- Doradca zawodowy dokumentuje swoją pracę odpowiednio do realizowanej formy pracy.
- Doradca zawodowy jest zobowiązany prowadzić dziennik zajęć zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Doradca zawodowy współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno - pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno - gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.
- Doradca zawodowy, albo inny nauczyciel lub nauczyciele odpowiedzialni za realizację doradztwa zawodowego, na każdy rok szkolny, opracowuje program realizacji doradztwa zawodowego, uwzględniający wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.
- Dyrektor Szkoły, w terminie do 30 września każdego roku szkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, zatwierdza program, o jakim mowa w ust. 10 powyżej.
Zasady ogólne oceniania wewnątrzszkolnego§ 14.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego i edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
- udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczenie rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- sformułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz poinformowanie o przedmiotowych wymaganiach uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych);
- bieżące, śródroczne i roczne ocenianie z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródroczne i roczne ocenianie zachowania, zgodnie z kryteriami przyjętymi w Szkole;
- przeprowadzenie egzaminów sprawdzających, klasyfikacyjnych i poprawkowych;
- ustalanie śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych;
- ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- informowanie rodziców (opiekunów prawnych) o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
Rodzaje, zasady i kryteria wystawiania ocen§ 15.
- Uczeń w trakcie nauki w Szkole otrzymuje następujące oceny:
- bieżące;
- klasyfikacyjne tj. śródroczne i roczne;
- końcowe.
- Ocena jest informacją, w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania programowe, postawione przez nauczyciela oraz przyjęte w Szkole kryteria zachowania.
- Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych). Szkoła nie udziela informacji o ocenach osobom nieuprawnionym.
- Informacja o ocenach, postępach oraz trudnościach ucznia w nauce jest przekazywana rodzicom (opiekunom prawnym) za pośrednictwem dziennika elektronicznego, podczas zebrań z rodzicami, dni otwartych a także podczas indywidualnych spotkań.
- Nauczyciel ma obowiązek informować ucznia o każdej ustalonej przez niego ocenie oraz na wniosek ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) ma obowiązek ją uzasadnić przy czym:
- uzasadnienie odbywa się na ustny wniosek ucznia lub wniosek rodziców (opiekunów prawnych), złożonego za pośrednictwem dziennik elektronicznego;
- nauczyciel dokonuje uzasadnienia w formie ustnej lub za pośrednictwem dziennika elektronicznego;
- w przypadku oceny klasyfikacyjnej nauczyciel dokonuje pisemnego uzasadnienia na pisemny wniosek ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych), w terminie 7 dni pracy Szkoły od daty przyjęcia wniosku;
- rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo do swobodnego dostępu do sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych ucznia;
- sprawdzone i ocenione pisemne prace uczeń otrzymuje do wglądu podczas zajęć lekcyjnych;
- rodzice (opiekunowie prawni) mogą zapoznać się z ww. pracami podczas zebrań z rodzicami, lub po ustaleniu z nauczycielem stosownego terminu;
- prace pisemne mogą być kserowane lub powielane (zdjęcie tel. komórkowym);
- na wniosek ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego oraz inna dokumentacja dotycząc oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym); dokumentację udostępnia do wglądu Dyrektor Szkoły lub osoba przez niego upoważniona.
- Nauczyciele poszczególnych przedmiotów, na początku każdego roku szkolnego, informują uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego programu nauczania;
- sposobach sprawdzania wiedzy i osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- zasadach udostępniania ocenionych prac do wglądu uczniów i ich opiekunów prawnych.
- Zasady oceniania, o których jest mowa w ust. 6 powyżej nauczyciel omawia z uczniami na pierwszej lekcji po rozpoczęciu danego roku szkolnego.
- Wymagania edukacyjne, o jakich mowa w ust. 6 powyżej winny być przedstawione w sposób zwięzły, czytelny oraz jasny dla ucznia.
- Nauczyciel potwierdza wypełnienie obowiązków informacyjnych o jakich mowa w ust. 6 powyżej za pośrednictwem dziennika elektronicznego.
- Rodzice (opiekunowie prawni) ucznia mogą zapoznać się z wymaganiami edukacyjnymi i sposobami sprawdzania wiedzy i osiągnięć edukacyjnych ucznia bezpośrednio u nauczycieli lub w Szkole.
- Nauczyciel jest zobowiązany, indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno - pedagogicznej w tym innej poradni specjalistycznej lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki, z uwzględnieniem wskazanych poniżej zasad:
- Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii;
- Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego lub informatyki, na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii;
- jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa pkt. a) i b) uniemożliwia ustalenie oceny klasyfikacyjnej śródrocznej lub rocznej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z nauki drugiego języka nowożytnego, z uwzględnieniem wskazanych poniżej zasad:
- Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z uszkodzeniem słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, albo orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego - z których wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka;
- w przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
- Oceny bieżące, śródroczne i roczne oraz końcowe ustala się według następującej skali:
- stopień celujący 6;
- stopień bardzo dobry 5;
- stopień dobry 4;
- stopień dostateczny 3;
- stopień dopuszczający 2;
- stopień niedostateczny 1.
- Oceny bieżące ustala się według skali przedstawionej w ust. 15 powyżej, z możliwością rozszerzania jej poprzez dodanie do oceny bardzo dobrej, dobrej, dostatecznej „+” lub „-”, a do oceny dopuszczającej „+”.
- Nie dopuszcza się stosowania „+” lub „-” przy rocznych i śródrocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną z zachowania.
- Ocena śródroczna lub roczna nie jest automatycznie wyliczoną średnią stopni cząstkowych. Decyzję co do końcowej oceny podejmuje nauczyciel w oparciu o pracę i wyniki ucznia w całym okresie podlegającym ocenie.
- Ocena z zajęć religii lub etyki nie jest wliczana do średniej ocen.
- Szkoła stosuje następujące kryteria wystawiania ocen:
- zakres nabytych wiadomości;
- umiejętności posługiwania się i operowania nabytymi wiadomościami;
- umiejętność stawiania pytań i formułowania problemów;
- rozumienie materiału dydaktycznego;
- kultura przekazywania wiadomości, język, terminologia, uporządkowanie materiału;
- komunikatywność i autoprezentacja;
- prace projektowe;
- wytwory działalności ucznia np.: prace plastyczne.
- Ocena powinna uwzględniać możliwości ucznia, wkład pracy, aktywność, systematyczność, rzetelność oraz udział i współpracę w wykonywaniu zadań zespołowych.
- Warunki, jakie musi spełnić uczeń, aby uzyskać następujące stopnie:
6 celujący Kompleksowe opanowanie wiadomości objętych programem nauczania, doskonała umiejętność posługiwania się i operowania nabytymi wiadomościami, doskonała umiejętność stawiania pytań i formułowania problemów, rozumienie i wyjaśnianie opanowanego materiału dydaktycznego bez jakiejkolwiek ingerencji z zewnątrz, poprawny język, styl, swoboda w posługiwaniu się terminologią naukową, wysoki stopień kierowanych wypowiedzi i uporządkowania materiału, komunikatywność, autoprezentacja. 5 bardzo dobry Bardzo dobre opanowanie wiadomości objętych programem nauczania, właściwa umiejętność posługiwania się i operowania nabytymi wiadomościami, właściwa umiejętność stawiania pytań i formułowania problemów, właściwe rozumienie oraz wyjaśnianie opanowanego materiału dydaktycznego bez ingerencji nauczyciela, poprawny język, styl, poprawne posługiwanie się terminologią naukową, kierowane wypowiedzi zgodne z wymaganiami poszczególnych przedmiotów nauczania, bardzo dobre uporządkowanie materiału, komunikatywność, autoprezentacja. 4 dobry Dobre opanowanie materiału programowego, poprawna umiejętność posługiwania się i operowania nabytymi wiadomościami, poprawna umiejętność stawiania pytań i formułowania problemów, poprawne rozumienie oraz wyjaśnianie opanowanego materiału dydaktycznego inspirowane przez nauczyciela, poprawność językowa, usterki stylistyczne. 3 dostateczny Zakres materiału programowego ograniczony do treści podstawowych z danego przedmiotu; poprawne rozumienie oraz wyjaśnianie ważniejszych zjawisk opanowanego materiału dydaktycznego z pomocą nauczyciela, niewielkie i nieliczne błędy. 2 dopuszczający Częściowe opanowanie podstawowego materiału programowego, ograniczone rozumienie i brak umiejętności wyjaśniania zjawisk materiału dydaktycznego, liczne błędy, język potoczny, trudności w wysławianiu się. 1 niedostateczny Brak wiadomości programowych, brak rozumienia oraz nieumiejętność wyjaśniania zjawisk materiału dydaktycznego; bardzo liczne i poważne błędy, rażąco nieporadny styl, duże trudności w mówieniu językiem potocznym. - Ocenie mogą podlegać:
- wypowiedzi ustne - odpowiedź z materiału zadanego na daną lekcję;
- sprawdzian - dłuższa forma pisemna trwająca godzinę lekcyjną lub dłużej w tym wypracowania i testy;
- kartkówki - krótkie pisemne odpowiedzi uczniów (trwające do 20 minut), z trzech ostatnich tematów, realizowanych maksymalnie na pięciu ostatnich lekcjach;
- referaty, prezentacje, karty pracy;
- aktywność na lekcji;
- udział w konkursach;
- ćwiczenia i gry sprawnościowe;
- inne działania uczniów, np. projekty, plakaty, prace plastyczne, wystawy.
- Wyboru danej formy i jej częstotliwości dokonują nauczyciele, uwzględniając specyfikę danego przedmiotu.
- Ustala się następujące progi procentowe poszczególnych ocen, dla sprawdzianów pisemnych godzinnych obejmujących większe partie materiału:
1 niedostateczny 0% - 39% punktów 2 dopuszczający 40% - 59% punktów 3 dostateczny 60% - 74% punktów 4 dobry 75% - 89% punktów 5 bardzo dobry 90% - 97% punktów 6 celujący 98% - 100% punktów - W danym półroczu uczeń powinien mieć co najmniej trzy oceny z danego przedmiotu, z wyjątkiem tych przedmiotów, których tygodniowy wymiar zajęć wynosi jedną godzinę.
- Uczeń winien być oceniany regularnie. Oceny cząstkowe nie mogą być wyłącznie z prac pisemnych.
- Sprawdzian powinien być oceniony i omówiony z uczniem w terminie nie dłuższym niż 14 dni roboczych od daty jego wykonania i najpóźniej na 7 dni roboczych przed klasyfikacją (w przypadku prac pisemnych, wypracowań z języka polskiego w terminie nie przekraczającym 20 dni roboczych).
- Nauczyciel zobowiązany jest do przechowywania sprawdzianów do końca danego roku szkolnego.
- Sprawdziany, wypracowania czy testy powinny być zapowiedziane uczniom na tydzień przed ich napisaniem, przy czym:
- w ciągu dnia może odbyć się tylko jeden sprawdzian, w tygodniu nie więcej niż trzy;
- przed każdym sprawdzianem powinna odbyć się lekcja powtórzeniowa;
- uczeń, który nie pisał sprawdzianu w wyznaczonym terminie, zobowiązany jest do napisania pracy w terminie wyznaczonym przez nauczyciela, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia powrotu do Szkoły;
- w przypadku opuszczenia przez ucznia co najmniej 50 % zajęć edukacyjnych danego przedmiotu nauczyciel może wyznaczyć mu pisemny sprawdzian frekwencyjny z materiału realizowanego w okresie nieobecności ucznia.
- Krótkie prace pisemne tzw. kartkówki (z trzech ostatnich tematów) nie muszą być zapowiadane.
- Uczeń ma prawo poprawić każdy sprawdzian z danego przedmiotu w trybie uzgodnionym z nauczycielem, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od daty wystawienia oceny. Poprawiona ocena odnotowana jest w dzienniku elektronicznym obok poprawianej.
- Uczeń ma prawo 2 razy w półroczu zgłosić nieprzygotowanie do zajęć bez podania przyczyny. Fakt zgłoszenia nieprzygotowania nauczyciel odnotowuje w dzienniku elektronicznym.
- Nauczyciel ma prawo do obniżenia oceny za pracę ucznia w przypadku stwierdzenia jej niesamodzielności np.: ściąganie w trakcie sprawdzianów.
- Przy ocenianiu ucznia podczas zajęć z wychowania fizycznego należy w szczególności wziąć pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, a także systematyczność udziału ucznia w tych zajęciach.
Klasyfikowanie ucznia§ 16.
- Uczeń podlega klasyfikacji:
- śródrocznej i rocznej;
- końcowej.
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Klasyfikowanie śródroczne i roczne uczniów przeprowadza się w ostatnim tygodniu zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
- Ocena śródroczna wystawiana jest w oparciu o oceny cząstkowe z pierwszego półrocza.
- Ocena roczna wystawiana jest w oparciu o oceny cząstkowe z pierwszego i drugiego półrocza oraz ocenę śródroczną.
- Na klasyfikację końcową, którą przeprowadza się na zakończenie klasy IV, składają się:
- roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone w klasie programowo najwyższej;
- roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych;
- roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
- Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej szkoły danego typu.
- Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Oceny klasyfikacyjne wystawia się w oparciu o skalę o jakiej mowa w § 14 ust. 15 niniejszego statutu.
- Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania - wychowawca klasy, po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia.
- Na miesiąc przed terminem klasyfikacji śródrocznej oraz rocznej nauczyciel zobowiązany jest do poinformowania ucznia i rodziców (opiekunów prawnych) o przewidywanej ocenie śródrocznej i rocznej z zajęć edukacyjnych i przewidywanej ocenie z zachowania, poprzez wystawienie danej oceny w dzienniku elektronicznym.
- Nauczyciele mają obowiązek ustalić ostateczne śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne oraz poinformować o nich uczniów, najpóźniej na dwa dni przed klasyfikacją.
- O podwyższenie przewidywanej oceny rocznej może się ubiegać uczeń, który:
- systematycznie uczestniczył w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych oraz frekwencja na zajęciach nie jest niższa niż 60% obecności;
- wszystkie nieobecności na zajęciach są usprawiedliwione przez rodziców (opiekunów prawnych) ucznia lub pełnoletniego ucznia;
- systematycznie wykonywał zadania zlecone przez nauczyciela;
- regularnie przystępował do sprawdzianów.
- Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) w ciągu 2 dni roboczych od poinformowania o przewidywanych ocenach może zwrócić się osobiście lub za pośrednictwem dziennika elektronicznego z wnioskiem do nauczyciela przedmiotu o podwyższenie przewidywanej oceny klasyfikacyjnej (maksymalnie o jeden stopień). Wniosek winien zawierać uzasadnienie. Uczeń zobowiązany jest powiadomić wychowawcę o złożonym wniosku. Nauczyciel po otrzymaniu wniosku, w ciągu 2 dni roboczych, dokonuje sprawdzenia spełnienia przez ucznia warunków umożliwiających podwyższenie oceny. Jeśli uczeń spełnił te warunki, nauczyciel zleca wykonanie zadań i określa uczniowi termin umożliwiający poprawę oceny. Jeśli uczeń nie spełnia warunków umożliwiających poprawę oceny przewidywanej, nauczyciel udziela odpowiedzi odmownej.
- Do średniej ocen śródrocznej i rocznej nie wlicza się oceny z religii, etyki i zajęć, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
- Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą śródroczną lub roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
Ocena z zachowania§ 17.
- Śródroczna, roczna i końcowa ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z zasadami współżycia społecznego i dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje Szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w Szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe, uwzględnia się wpływ tych zaburzeń lub dysfunkcji na jego zachowanie, na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na ocenę z zajęć edukacyjnych a także na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
- Ocenę zachowania ustala wychowawca po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia z uwzględnieniem swoich spostrzeżeń, zgłaszanych uwag przez pracowników Szkoły i uczniów, stosunku ucznia do obowiązków szkolnych, a także kryteriów wskazanych w ust. 1. i ust. 12 niniejszego paragrafu.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) o:
- warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
- warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej;
- terminach zebrań i dni otwartych.
- Zasady oceniania, o których jest mowa w ust. 5 powyżej wychowawca przekazuje na pierwszej lekcji wychowawczej/pierwszym zebraniu rodziców po rozpoczęciu danego roku szkolnego.
- Wychowawca potwierdza wypełnienie obowiązków informacyjnych o jakich mowa w ust. 5 powyżej za pośrednictwem dziennika elektronicznego.
- Przewidywana ocena zachowania podana jest do wiadomości uczniów na 10 dni pracy szkoły przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej. Proponowana ocena wpisywana jest w dzienniku elektronicznym. W przypadku nieobecności ucznia wychowawca informuje o prognozie rodziców (opiekunów prawnych) za pośrednictwem dziennika elektronicznego, na zebraniu, w dniu otwartym lub podczas indywidualnej rozmowy, a w szczególnych przypadkach listem poleconym.
- W przypadku uczniów realizujących obowiązek szkolny poza Szkołą nie ustala się oceny z zachowania.
- Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona przez rodziców (opiekunów prawnych) lub pełnoletniego ucznia, w ciągu 7 dni zajęć od powrotu do Szkoły.
- Śródroczną, roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
- wzorowe;
- bardzo dobre;
- dobre;
- poprawne;
- nieodpowiednie;
- naganne.
- Szczegółowe kryteria oceny z zachowania są następujące:
- zachowanie wzorowe: uczeń wzorowo wypełnia wynikające z niniejszego statutu obowiązki szkolne, nie spóźnia się na zajęcia, posiada usprawiedliwione wszystkie godziny swojej nieobecności, inicjuje różne aktywności w ramach środowiska szkolnego, jest koleżeński, chętnie pomaga innym, posiada nienaganną kulturą osobistą, dba o honor i tradycje Szkoły, okazuje szacunek wszystkim pracownikom Szkoły, uczniom i innym osobom, szanuje mienie, udziela się w wolontariacie, dba o schludny wygląd, nie korzysta w czasie zajęć edukacyjnych z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych;
- zachowanie bardzo dobre: uczeń bardzo dobrze wypełnia wynikające z niniejszego statutu obowiązki szkolne, nie spóźnia się na zajęcia, posiada usprawiedliwione wszystkie godziny swojej nieobecności, aktywnie uczestniczy w życiu Szkoły i klasy, jest koleżeński, chętnie pomaga innym, jest kulturalny, okazuje szacunek wszystkim pracownikom Szkoły, uczniom i innym osobom, szanuje mienie, dba o schludny wygląd, nie korzysta w czasie zajęć edukacyjnych z telefonu komórkowego i urządzeń elektronicznych;
- zachowanie dobre: uczeń dobrze wypełnia wynikające z niniejszego statutu obowiązki szkolne, stara się dbać o frekwencje, stara się uczestniczyć w życiu klasy, jest koleżeński, jest kulturalny, okazuje szacunek wszystkim pracownikom szkoły, uczniom i innym osobom, szanuje mienie, dba o schludny wygląd, nie korzysta w czasie zajęć edukacyjnych z telefonu komórkowego i urządzeń elektronicznych;
- zachowanie poprawne: uczeń w sposób zadowalający wypełnia wynikające z niniejszego statutu obowiązki szkolne, stara się usprawiedliwiać nieobecności, sporadycznie uczestniczy w życiu klasy, posiada zadowalająca kulturę osobistą, stosuje się do poleceń nauczycieli, szanuje mienie, dba o schludny wygląd, sporadycznie korzysta w czasie zajęć edukacyjnych z telefonu komórkowego i urządzeń elektronicznych;
- zachowanie nieodpowiednie: uczeń nie wypełnia wynikających z niniejszego statutu obowiązków szkolnych, ma niską frekwencję (poniżej 50% obecności), niska kultura osobista, nie wypełnia poleceń Dyrektora Szkoły i nauczycieli, nie uczestniczy w życiu klasy, ulega nałogom, dopuszcza się aktów wandalizmu, nie dba o schludny wygląd, korzysta w czasie zajęć edukacyjnych z telefonu komórkowego i urządzeń elektronicznych;
- zachowanie naganne: uczeń całkowicie nie wypełnia wynikających z niniejszego statutu obowiązków szkolnych, ma niską frekwencję (poniżej 50% obecności), nie wypełnia poleceń Dyrektora Szkoły i nauczycieli, niewłaściwie zachowuje się na terenie Szkoły, niska kultura osobista, używa wulgarnych słów, ulega nałogom i namawia do tego innych, zachowuje się agresywnie w stosunku do pracowników Szkoły, uczniów i innych osób, dopuszcza się aktów wandalizmu, nosi nieodpowiedni strój notorycznie korzysta w czasie zajęć edukacyjnych z telefonu komórkowego i urządzeń elektronicznych.
- Uczeń ma prawo ubiegać się o podwyższenie proponowanej przez wychowawcę rocznej oceny zachowania w przypadku, gdy:
- zachowanie ucznia przez cały rok szkolny nie budziło zastrzeżeń, a incydent, który miał wpływ na obniżenie oceny miał charakter jednorazowy, nie naruszał norm moralnych i zasad współżycia społecznego;
- uczeń lub rodzice (opiekunowie prawni) złożą stosowny wniosek z rzetelnym uzasadnieniem.
- Warunki poprawy oceny zachowania ustala wychowawca po pozytywnym rozpatrzeniu złożonego wniosku. Warunki poprawy oceny zachowania ustalane są w porozumieniu z uczniem i rodzicami (opiekunami prawnymi).
- Proponowanej oceny zachowania nie można podwyższyć, jeśli została obniżona z powodu popełnienia przez ucznia czynów karalnych tj. kradzież, agresywnego zachowania w stosunku do pracowników lub uczniów Szkoły, spożywania przez ucznia alkoholu lub środków odurzających (w szkole lub podczas zajęć pozaszkolnym w tym na wycieczkach) jak również proponowania czy udostępniania ww. substancji innym uczniom.
Zastrzeżenia do oceny z zajęć edukacyjnych i zachowania
Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia§ 18.
- Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, a także roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
- Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która:
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Ustalona przez komisję, roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, chyba że jest to ocena niedostateczna z zajęć edukacyjnych, wówczas uczeń może przystąpić do egzaminu poprawkowego.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
- Postanowienia ust. 1-5 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 4, jest ostateczna.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, o którym mowa w ust. 3 pkt a powyżej przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z informatyki, wychowania fizycznego czy plastyki ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi).
- W skład komisji wchodzą:
- Dyrektor Szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły - jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - przy czym nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach, w takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia sporządza się protokół. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- W skład komisji ustalającej ocenę z zachowania wchodzą:
- Dyrektor Szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły - jako przewodniczący komisji;
- wychowawca klasy;
- nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
- pedagog;
- psycholog;
- przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego.
- Komisja, o której mowa w ust. 12 powyżej, ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, stanowiący załącznik do arkusza ocen ucznia.
Egzamin klasyfikacyjny§ 19.
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli nie ma podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na wniosek jego rodziców (opiekunów prawnych) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny może zdawać uczeń:
- realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki;
- spełniający obowiązek nauki poza szkołą;
- zmieniający szkołę.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza Dyrektor Szkoły po jego uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi).
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza komisja, powołana przez Dyrektora Szkoły.
- W skład komisji wchodzą:
- Dyrektor Szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły - jako przewodniczący komisji;
- nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
- Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
- Podczas egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (opiekunowie prawni) ucznia.
- Z prac komisji sporządza się protokół. Do protokołu dołącza się pisemną pracę ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia oraz zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Sprawdzoną i ocenioną pracę, uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na miejscu. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Egzamin klasyfikacyjny składa się z części ustnej i pisemnej, z wyjątkiem egzaminu z informatyki, wychowania fizycznego i plastyki, z których egzamin ma formę sprawdzianu praktycznego.
- Zadania egzaminacyjne przygotowuje nauczyciel uczący w porozumieniu z innymi nauczycielami uczącymi danego przedmiotu.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
- Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego ocena z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem możliwości przystąpienia do egzaminu poprawkowego i prawach wynikających z § 17 niniejszego niniejszego statutu.
Egzamin poprawkowy§ 20.
- Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednego albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych może zdawać egzamin poprawkowy.
- Termin egzaminów poprawkowych wyznacza Dyrektor Szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, nie później jednak niż do końca września.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej. Egzamin poprawkowy z informatyki, wychowania fizycznego i plastyki ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
- Dyrektor Szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły - jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne przy czym nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
- Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół. Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna, z zastrzeżeniem, ust. 10 poniżej.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
- Uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły w terminie 5 dni od przeprowadzenia egzaminu poprawkowego, jeśli uznają, że ocena roczna wystawiona w wyniku egzaminu została ustalona niezgodnie z przepisami prawa. W przypadku potwierdzenia niezgodności procedury z przepisami prawa, Dyrektor Szkoły wszczyna postępowanie o jakim mowa w § 17 niniejszego statutu.
Promowanie uczniówRozdział VI. Prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów Szkoły § 21.
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
- Uczeń, który uzyskał średnią ocenę na koniec roku wynoszącą 4.75 i więcej oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.
- Uczeń kończy Szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w Szkole, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
- Uczeń promowany do klasy programowo wyższej otrzymuje świadectwo promocyjne, zaś uczeń kończący Szkołę świadectwo ukończenia szkoły. Szkoła wydaje świadectwa promocyjne i ukończenia szkoły zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Uczeń kończący Szkołę ma prawo przystąpienia do egzaminu maturalnego na zasadach określonych w odrębnych przepisach prawa.
- Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej, powtarza klasę.
- Rada pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo zajęć z języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, pod warunkiem że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.
Zasady ogólne§ 22.
- Wszyscy członkowie społeczności Szkoły: uczniowie, rodzice (opiekunowie prawni), nauczyciele i inni pracownicy mają obowiązek przestrzegania statutu Szkoły i obowiązujących w Szkole regulaminów oraz zobowiązani są do:
- dbania o dobre imię Szkoły;
- szanowania poglądów i przekonań innych osób;
- okazywania sobie wzajemnie szacunku;
- zachowywania się zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami współżycia społecznego;
- dbania o mienie i wyposażenie Szkoły;
- naprawienia wyrządzonej przez siebie szkody.
- Na terenie Szkoły oraz podczas organizowanych przez Szkołę imprez i wycieczek obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu, picia alkoholu oraz używania innych środków odurzających Zabronione jest również posiadanie, odstępowanie i nakłanianie innych do zażywania wymienionych powyżej środków.
Prawa i obowiązki pracowników Szkoły§ 23.
- W celu realizacji zadań statutowych w Szkole zatrudnia się nauczycieli posiadających określone w odrębnych przepisach kwalifikacje.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia dydaktyczno-wychowawcze są odpowiedzialni za jakość i wyniki pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczniów.
- Nauczyciel ma prawo do:
- wyboru takich metod nauczania i wychowania, które uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne, wyboru programów nauczania, podręczników i pomocy naukowych;
- opracowywania programów własnych zgodnie z odrębnymi przepisami;
- oceniania wiedzy i zachowania uczniów;
- utrzymania oceny w przypadku, gdy odwołanie od niej jest niezgodne z procedurą i kryteriami lub założeniami wewnątrzszkolnego systemu oceniania;
- uczestnictwa w rozmowach dotyczących sytuacji konfliktowych;
- obrony swojej opinii;
- udziału w egzaminach klasyfikacyjnych i poprawkowych oraz informacji o zakresie przygotowania się do nich;
- odmówienia udziału w egzaminach klasyfikacyjnych i poprawkowych;
- uzyskania pomocy Dyrektora Szkoły, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub doradcy metodycznego w przypadku napotkania trudności w pracy;
- wynagrodzenia za wykonywaną pracę;
- awansu zawodowego;
- wyposażenia stanowiska pracy umożliwiającego realizację programu nauczania;
- pracy w bezpiecznych i higienicznych warunkach pracy.
- Do obowiązków nauczyciela należy:
- rzetelne realizowanie zadań związanych z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami Szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
- kształcenie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
- dbanie i kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów;
- rzetelne realizowanie programu nauczania oraz wychowawczo - profilaktycznego Szkoły;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, rozwijanie ich zdolności i zainteresowań;
- obiektywne i sprawiedliwe ocenianie uczniów;
- udzielenie pomocy w przezwyciężaniu trudności szkolnych i systematyczne kontaktowanie się z rodzicami (opiekunami prawnymi) podczas zebrań, dni otwartych czy indywidualnych spotkań;
- systematyczne i rzetelne przygotowywanie się do prowadzenia każdego typu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, realizowanych zgodnie z rozkładem zajęć;
- sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów;
- zaznajamianie uczniów z kryteriami oceniania ze swojego przedmiotu;
- zawiadamianie ucznia w odpowiednim terminie o ocenach śródrocznych i rocznych;
- dostosowanie programu nauczania, wymagań edukacyjnych i kryteriów oceniania do potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów, w tym objętych pomocą psychologiczno - pedagogiczną;
- udzielanie uczniom pomocy merytorycznej i czuwanie nad przygotowaniem do matury;
- pełnienie dyżurów podczas przerw;
- zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę oraz w czasie pełnienia dyżurów, podejmowanie działań niwelujących zagrożenia;
- staranne i systematyczne prowadzenie dokumentacji szkolnej;
- podnoszenie swoich kwalifikacji za pomocą szkoleń i form doskonalenia zawodowego;
- branie aktywnego udziału we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
- uczestniczenie w przeprowadzeniu egzaminów w tym maturalnego;
- respektowanie praw ucznia;
- komunikowanie się z rodzicami (opiekunami prawnymi) ucznia w sprawach postępu i trudnościach w nauce, jak również dotyczących zachowania;
- dbanie o pomoce dydaktyczne i sprzęt w sali powierzonej jego opiece.
- Nauczyciel powinien brać aktywny udział w życiu Szkoły tj. w uroczystościach, imprezach, wycieczkach, organizowanych przez Szkołę.
- Nauczyciel podlega kontroli poprzez hospitację zajęć oraz sprawdzanie dokumentacji (dzienników, planów wychowawczych, arkuszy ocen, planów nauczania, itp.).
- Nauczyciel podlega ocenie zgodnie z ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tj. Dz. U. 2024.986 z póżn. zm).
- Dyrektor powierza każdy oddział szczególnej opiece pedagogicznej i wychowawczej jednemu z nauczycieli danego oddziału, zwanemu dalej wychowawcą.
- Do zadań wychowawcy oddziału należy:
- integracja zespołu klasowego;
- organizacja imprez, spotkań, uroczystości, wycieczek;
- dokładne rozpoznanie środowiska ucznia;
- współpraca z zespołem uczącym w klasie;
- zapewnienie bezpieczeństwa uczniów;
- organizacja zebrań i dni otwartych z rodzicami;
- kształtowanie zasad etycznych i moralnych.
- Formy spełniania zadań nauczyciela-wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych Szkoły.
- Wychowawca ustala rodzaj i formę zajęć na godzinach do swojej dyspozycji, stosownie do przyjętej koncepcji wychowawczej i potrzeb uczniów.
- Wychowawca przedstawia uczniom wszelkie informacje dotyczące obowiązujących w Szkole regulaminów, zasad oceniania, promowania i klasyfikowania uczniów, zasad przeprowadzenia egzaminów maturalnych, a także wszelkich zarządzeń Dyrektora Szkoły.
- Wychowawca zobowiązany jest do informowania uczniów i rodziców (opiekunów prawnych) o standardach oraz procedurach ochrony małoletnich przed krzywdzeniem, obowiązujących w Szkole.
- Szkoła może zatrudnić pedagoga, psychologa, pedagoga specjalnego, doradcę zawodowego i innych specjalistów w zależności od potrzeb.
- Do zadań psychologa i pedagoga należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu Szkoły;
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- wspieranie nauczycieli i wychowawców w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami, innymi specjalistami, rodzicami (opiekunami prawnymi) oraz uczniami w:
- rekomendowaniu Dyrektorowi Szkoły do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu Szkoły oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (tj. Dz.U.2024.1411 z późn. zm.);
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły;
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu Szkoły;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem;
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom (opiekunom prawnym) uczniów i nauczycielom;
- współpraca, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami;
- przedstawianie Radzie Pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie zadań określonych w ust. 16 niniejszego paragrafu.
Prawa i obowiązki uczniów§ 24.
- Uczeń ma prawo do:
- zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymogami, w tym z wymogami stosowanego w szkole systemu oceniania;
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- zdobywania rzetelnej wiedzy;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym;
- wszechstronnego rozwijania swoich zdolności i zainteresowań;
- zapoznania się z programami nauczania i wymaganiami nauczycieli dotyczących opanowania wiedzy oraz zasady oceniania z poszczególnych przedmiotów;
- szczegółowego zaznajomienia z zasadami przeprowadzenia egzaminu maturalnego;
- jawnej oceny swojej wiedzy i jej uzasadnienia;
- korzystania z pomieszczeń szkolnych i sprzętu dydaktycznego;
- przerw międzylekcyjnych oraz odpoczynku w okresie ferii/wakacji (punkt ten nie dotyczy uczniów, którym wyznaczono egzamin poprawkowy lub klasyfikacyjny);
- zgłoszenia nieprzygotowania do zajęć bez podania przyczyny, a także do innych przywilejów wynikających z wewnątrzszkolnego systemu oceniania oraz niniejszego statutu;
- swobodnego wypowiadania swoich poglądów, o ile nie obrażają one uczuć innych osób, nie naruszają ich praw oraz nie stoją w sprzeczności z obowiązującymi przepisami prawa;
- zachowania i ochrony własnej prywatności, poszanowania własnych poglądów i godności;
- korzystania z organizowanych przez Szkołę wycieczek, obozów, imprez kulturalno-oświatowych i sportowych;
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu dydaktycznego i pomocy naukowych podczas zajęć lekcyjnych;
- odwoływania się w sytuacjach konfliktowych do wychowawcy klasy lub Dyrektora Szkoły;
- działalności samorządowej;
- ochrony własnego życia i zdrowia przed zagrożeniami;
- nietykalności osobistej i ochrony przed przemocą;
- korzystania z pomocy psychologiczno - pedagogicznej;
- poszanowania jego godności przez pozostałych członków społeczności szkolnej;
- zindywidualizowanej pomocy w przypadku trudności w nauce spowodowanych przypadkami losowymi (sytuacja rodzinna, długotrwała choroba);
- uzyskiwania nagród i wyróżnień;
- reprezentowania Szkoły w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych.
- Uczeń ma obowiązek:
- systematycznie zdobywać wiedzę, rozwijać swoje umiejętności, aktywnie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych oraz życiu społeczności szkolnej;
- punktualnie uczęszczać na zajęcia lekcyjne;
- nie zakłócać zajęć lekcyjnych poprzez swoje niewłaściwe zachowanie;
- usprawiedliwić każdą nieobecność na lekcji u swojego wychowawcy;
- dbać o schludny wygląd i strój zgodny z ogólnie przyjętymi normami;
- dbać o dobre imię Szkoły;
- odnosić się z szacunkiem do nauczycieli, uczniów i innych pracowników Szkoły;
- dbać o kulturę słowa;
- dbać o czystość i porządek w Szkole oraz o mienie społeczne;
- zmieniać obuwie na terenie Szkoły;
- chronić własne życie i zdrowie, przestrzegać zasad higieny;
- przestrzegać zakazu palenia papierosów, picia alkoholu i używania oraz rozpowszechniania środków odurzających;
- przestrzegać postanowień statutu Szkoły oraz ogólnie obowiązujących przepisów prawa;
- przestrzegać zakazu korzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych na terenie Szkoły podczas zajęć lekcyjnych;
- przestrzegania zakazu rejestrowania przy pomocy urządzeń elektronicznych obrazów i dźwięków bez wiedzy i zgody zainteresowanych osób.
Nagrody i kary dla uczniów§ 25.
- Uczeń może otrzymać wyróżnienie i nagrodę, m.in. za:
- bardzo dobre wyniki w nauce i co najmniej bardzo dobre zachowanie;
- aktywną pracę na rzecz środowiska szkolnego;
- zaangażowanie w wolontariat;
- wybitne osiągnięcia np. w konkursach przedmiotowych lub innych imprezach, w których uczestniczy Szkoła;
- obywatelską postawę w wyjątkowych sytuacjach.
- Uczeń, poza wyróżnieniem wynikającym z niniejszego statutu i przepisów prawa może otrzymać:
- dyplom pochwalny;
- list pochwalny skierowany do rodziców (opiekunów prawnych);
- nagrodę rzeczową/książkową;
- nagrodę pieniężną.
- Nagrodę przyznaje Dyrektor Szkoły na wniosek:
- wychowawcy klasy;
- nauczyciela danego przedmiotu;
- Samorządu Uczniowskiego;
- rodziców (opiekunów prawnych);
- własny.
- Uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym) przysługuje prawo do wniesienia zastrzeżeń wobec przyznanej nagrody, gdy uznają, że jest nieadekwatna do osiągnięć ucznia. Zastrzeżenia mogą być złożone w ciągu trzech dni od jej przyznania. Składając zastrzeżenia, rodzice (opiekunowie prawni) i uczeń uzasadniają jego złożenie. W celu rozpatrzenia zastrzeżeń, Dyrektor Szkoły powołuje komisję w składzie: wychowawca, pedagog i przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego. Decyzja komisji jest ostateczna.
- Uczeń może zostać ukarany za:
- nieprzestrzeganie regulaminów obowiązujących w Szkole w tym statutu, lekceważenie nauki i innych obowiązków ucznia wskazanych w niniejszym statucie, a także za naruszanie porządku szkolnego;
- zażywanie i przebywanie pod wpływem środków odurzających a także w stanie nietrzeźwości na terenie Szkoły oraz podczas zajęć organizowanych przez Szkołę, w tym udostępnianie ww. środków innych osobom;
- Karami za naruszenie obowiązków ucznia są:
- upomnienie wychowawcy klasy;
- upomnienie Dyrektora Szkoły;
- obniżenie klasyfikacyjnej śródrocznej lub rocznej oceny z zachowania;
- wezwanie rodziców i udzielenie nagany przez Dyrektora Szkoły;
- udzielenie pisemnej nagany przez Dyrektora Szkoły z włączeniem do akt ucznia;
- czasowy zakaz uczestnictwa w imprezach szkolnych i klasowych, np. wycieczkach szkolnych;
- skreślenie ucznia z listy uczniów.
- O rodzaju kary decyduje Dyrektor Szkoły stosownie do wagi naruszenia.
- Uczeń, który postępuje niezgodnie z obowiązkami, niezależnie od nałożonej kary może zostać zobowiązany przez Dyrektora Szkoły do naprawy wyrządzonej szkody, przeproszenia osoby pokrzywdzonej, a także wykonania określonych prac szkolnych.
- Przed udzieleniem przez Dyrektora Szkoły nagany z uczniem przeprowadzona jest rozmowa wyjaśniająca w obecności wychowawcy, pedagoga/psychologa szkolnego i rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
- Od nałożonej kary uczeń ma prawo wnieść odwołanie do Dyrektora Szkoły w terminie 3 dni od ukarania w formie pisemnej. Dyrektor Szkoły może wstrzymać wykonanie kary po uzyskaniu stosownego uzasadnienia przez nauczyciela i rodziców (opiekunów prawnych) lub Samorządu Uczniowskiego.
Rodzice i opiekunowie prawniRozdział VII. Zasady skreślenia z listy uczniów Szkoły § 26.
- Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są do współdziałania z nauczycielami w zakresie nauczania swoich dzieci jak również wychowywania i profilaktyki.
- Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są do ścisłej współpracy z nauczycielami i Dyrektorem Szkoły w celu wspierania rozwoju dziecka.
- Rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo do:
- zapoznania się z zadaniami i zamierzeniami dydaktycznymi panującymi w Szkole;
- zapoznania się z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i ich rodzajami;
- uzyskania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka dotyczących m.in. jego postępów i, ewentualnych trudności w nauce, zachowania w Szkole;
- otrzymania informacji i porad w sprawach wychowania dziecka i dalszego kształcenia;
- bieżącego kontaktowania się z nauczycielami i wychowawcami za pośrednictwem dziennika elektronicznego, a także poprzez zebrania, dni otwarte oraz indywidualne spotkania;
- korzystania z poradni psychologiczno - pedagogicznej w sprawie swojego dziecka;
- dostępu do dziennika elektronicznego w zakresie dotyczącym dziecka;
- składania wniosków i zastrzeżeń.
- Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są do respektowania warunków i sposobu funkcjonowania Szkoły, a w szczególności do:
- współpracy z nauczycielami, wychowawcą i organami Szkoły dotyczącej dziecka;
- kontroli frekwencji ucznia i jego postępów w nauce;
- zapewnienia punktualnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
- przestrzegania obowiązującego w szkole statutu oraz innych regulaminów, a także stosowanie się do ogłaszanych przez Dyrektora Szkoły zarządzeń;
- zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych;
- regularnego i terminowego wnoszenie czesnego i innych wymaganych opłat;
- udziału w obowiązkowych zebraniach rodziców;
- odbierania wiadomości zamieszczanych na dzienniku elektronicznym.
- Rodzice (opiekunowie prawni) ucznia odpowiadają materialnie za szkodę, którą wyrządził uczeń.
- Współpraca rodziców (opiekunów prawnych) ze Szkołą odbywa się poprzez:
- zebrania z wychowawcą;
- dni otwarte;
- indywidualne spotkanie z nauczycielem, wychowawcą lud Dyrektorem Szkoły po uprzednim umówieniu terminu;
- udzielanie przez wychowawcę i nauczycieli bieżącej informacji na temat ucznia lub wydarzeń szkolnych za pośrednictwem dziennika elektronicznego;
- możliwość wglądu przez rodziców (opiekunów prawnych) w dokumentację szkolną dotyczącą ich dziecka.
Skreślenie ucznia z listy uczniówRozdział VIII. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia. § 27.
- Decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów podejmuje Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w trybie decyzji administracyjnej.
- Decyzja o skreśleniu z listy uczniów może być podjęta po wykorzystaniu wszystkich możliwości oddziaływania wychowawczego na ucznia, w tym pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
- Dyrektor Szkoły może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadku:
- popełnienia z winy umyślnej czynu karalnego przewidzianego w obowiązujących przepisach prawa;
- uporczywego uchylania się od realizacji obowiązku nauki mimo podjętych środków wychowawczych;
- zażywania i rozpowszechniania narkotyków i innych środków odurzających na terenie Szkoły i w czasie organizowanych przez Szkołę zajęć pozaszkolnych, imprez lub wycieczek;
- spożywania alkoholu na terenie Szkoły i w czasie organizowanych przez Szkołę zajęć pozaszkolnych, imprez lub wycieczek;
- znęcania się zarówno fizycznie jak i psychicznie nad członkami społeczności szkolnej;
- celowych aktów wandalizmu i niszczenia mienia szkolnego;
- kradzieży;
- wyłudzania pieniędzy;
- wulgarnego odnoszenia się do członków społeczności szkolnej;
- fałszowania dokumentacji szkolnej lub jakiejkolwiek ingerencji w stan dokumentacji szkolnej;
- zniesławienie Szkoły i jej pracowników zarówno ustnie jak i pisemnie (w tym na portalach społecznościowych);
- rażącego naruszania obowiązków wynikających z niniejszego statutu.
- W przypadku niewywiązania się rodziców (opiekunów prawnych) uczniów z obowiązku uiszczania czesnego przez okres dłuższy niż dwa miesiące, Dyrektor Szkoły może skreślić ucznia z listy uczniów, przy czym decyzja ta nie wymaga opinii Rady Pedagogicznej. Niezależnie od tego uprawnienia, w przypadku powstania zaległości w jakichkolwiek opłatach za Szkołę, które nie zostaną uregulowane przez rodziców (opiekunów prawnych), po uprzednim pisemnym wezwaniu, w terminie czternastu 14 dni od otrzymania wezwania do ich zapłaty, Dyrektor Szkoły uprawniony jest do podjęcia decyzji o skreśleniu ucznia z listy uczniów, przy czym decyzja ta nie wymaga opinii Rady Pedagogicznej.
- Skreślenie z listy uczniów może nastąpić również w przypadku:
- niedostatecznych wyników w nauce, po uprzednim uzgodnieniu z wychowawcą oddziału;
- braku współdziałania rodziców (opiekunów prawnych) w sprawie istotnej dla ucznia i dla jego dobra.
- Uczniowi przysługuje prawo pisemnego odwołania do organu wyższej instancji, wskazanego w decyzji w ciągu 14 dni od jej otrzymania.
Rozdział IX. Sposób pozyskiwania środków finansowych na działalność Szkoły § 28.
- Uczeń, rodzice (opiekunowie prawni) ucznia lub inne osoby, które powzięły informację o naruszeniu praw ucznia, mają prawo wnieść skargę do Dyrektora Szkoły.
- Skargę składa się na piśmie w sekretariacie Szkoły w ciągu 7 dni od zaistniałej sytuacji. Po tym terminie skargi nie będą rozpatrywane.
- Skarga winna zawierać imię i nazwisko osoby zgłaszającej oraz opis zaistniałej sytuacji.
- Skargi anonimowe nie będą rozpatrywane.
- Dyrektor Szkoły rozpatruje skargę w ciągu 14 dni od momentu jej złożenia w sekretariacie Szkoły, przy czym może także przeprowadzić postępowanie wyjaśniające oraz zasięgać opinii między innymi wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego, nauczycieli, uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych).
- Dyrektor Szkoły przekazuje wnioskodawcy informację na piśmie o sposobie rozstrzygnięcia skargi.
- Jeśli skarga dotyczyła naruszenia praw ucznia przez niepełnoletniego ucznia Szkoły, informacja o tym fakcie zostaje przekazana rodzicom (opiekunom prawnym) ucznia. Informację przekazuje wychowawca klasy.
- Szkoła ma obowiązek chronienia ucznia, który zwraca się o pomoc w przypadku łamania jego prawa.
Rozdział X. Zasady przyjmowania uczniów do Szkoły. § 29.
- Środki finansowe na działalność Szkoły pochodzą z czesnego oraz wpisowego wpłacanego przez rodziców (opiekunów prawnych) uczniów oraz dotacji przekazywanej za pośrednictwem jednostki samorządu terytorialnego na rachunek Szkoły, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są do terminowego uiszczania opłat za Szkołę w terminach ustalonych w umowie o świadczenie usług edukacyjnych.
- Wysokość czesnego oraz wpisowego ustala Organ Prowadzący.
- Osoby fizyczne i prawne mogą wspierać materialnie Szkołę i uczniów.
- Dyrektor Szkoły może ufundować stypendium na pokrycie czesnego dla uczniów osiągających bardzo dobre wyniki w nauce i wzorowe zachowanie lub znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
- Finansami Szkoły zarządza Organ Prowadzący.
Rozdział XI. Postanowienia końcowe § 30.
- O przyjęciu ucznia do Szkoły decyduje:
- rozmowa kwalifikacyjna;
- test sprawdzający możliwości ucznia - egzamin wstępny z języka polskiego i matematyki;
- świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.
- Do Szkoły mogą być przyjmowani uczniowie także w ciągu roku szkolnego, jednak nie później niż do połowy II półrocza roku szkolnego.
- Warunkiem przyjęcia ucznia do Szkoły jest pełna akceptacja przez jego rodziców (opiekunów prawnych) koncepcji pedagogicznej i organizacyjnej Szkoły oraz niniejszego statutu.
- Przyjęcie ucznia do Szkoły następuje na podstawie umowy o świadczenie usług edukacyjnych, zawieranej pomiędzy rodzicami dziecka (opiekunami prawnymi) a Organem Prowadzącym.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła używa pieczęci o brzmieniu:
Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące Nr 2 im. Janusza Korczaka
Bronikowska-Strzelczyk sp.j. ul. Szczęśliwicka 50/54 02-353 Warszawa
NIP: 7010006605 Regon: 367417520- W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie postanowienia dotyczące szkół niepublicznych zawarte w obowiązujących w tej dziedzinie przepisach prawa.
- Wszelkie zawiadomienia kierowane do uczniów lub ich rodziców (opiekunów prawnych) winny być wysyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adres zapisany w dzienniku elektronicznym lub poprzez dziennik elektroniczny albo wysłane listem poleconym na adres podany w dzienniku elektronicznym.
- Statut obowiązuje od dnia 31 października 2024 r.