Podstawa prawna: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe Art. 172 ust 2 (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 tj. Dz. U. 2018 poz. 2245 )
SPIS TREŚCI:§1. Postanowienie wstępne §2. Cele i zadania Liceum §3. Zasady oceniania, promowania i klasyfikowania uczniów §4. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna §5. Organy szkoły i ich zadania §6. Organizacja Szkoły §7. Rekrutacja §8. Uczniowie §9. Prawa i obowiązki Rodziców §10. Zakres zadań nauczycieli i wychowawców §11. Bezpieczeństwo, higiena pracy i nauki §12. Sposoby pozyskiwania środków finansowych na działalność Liceum §13. Postanowienie końcowe Postanowienia wstępne § 1.
- Szkoła nosi nazwę: Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące Nr 2 im. Janusza Korczaka, zwane dalej „Liceum” lub „Szkołą”.
- Liceum mieści się w Warszawie przy ulicy Szczęsliwicka 50/56
- Szkoła jest niepublicznym liceum ogólnokształcącym.
- Organem Prowadzącym Szkołę jest Bronikowska Strzelczyk Spółka Jawna posługująca się nr NIP 7010006605 oraz wpisem do KRS nr 0000222435, której wspólnikami są: Maria Bożena Bronikowska – wspólnik, pełniąca funkcję Dyrektora Szkoły i Karol Strzelczyk – wspólnik, pełniący funkcję kierownika ds. finansowych.
- Nadzór organizacyjny i finansowy nad działalnością Liceum sprawuje Organ Prowadzący Szkołę, a w szczególności:
- nadaje Szkole statut,
- powołuje i odwołuje Dyrektora Szkoły,
- ustala wysokość czesnego za naukę i innych opłaty,
- zarządza majątkiem Szkoły,
- zatwierdza preliminarz wydatków Szkoły,
- zatwierdza uchwały Rady Pedagogicznej w sprawie innowacji pedagogicznych,
- rozstrzyga ewentualne spory między Radą Pedagogiczną a Dyrektorem Szkoły,
- zatwierdza wnioski Dyrektora Szkoły w sprawie zatrudnienia pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, wynagradzania ich oraz zwolnienia, a także w sprawie organizacji wewnętrznej Szkoły.
- Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Kuratorium Oświaty i Wychowania w Warszawie.
Cele i zadania Liceum § 2.
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty i ustawie prawo oświatowe oraz przepisach wydanych na ich podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
- Szkoła stwarza warunki do pełnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania, potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.
- Szkoła rozwija u uczniów poczucie odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, wychowuje w duchu tolerancji, humanizmu i patriotyzmu.
- Edukacja i wychowanie realizowane są w warunkach poszanowania godności ucznia oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
- Zasadą działalności Szkoły jest wzajemna życzliwość i poszanowanie godności przez wszystkich, którzy stanowią społeczność szkolną.
- Szkoła zapewnia bezpieczeństwo uczniom w czasie zajęć organizowanych przez Liceum w budynku i poza nim.
- Szkoła realizuje cele statutowe we współpracy z rodzicami uczniów.
- Szkoła realizuje cele edukacyjne, zadania i treści programowe w zakresie i na zasadach określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
- Statutowe cele i zadania realizowane są w działalności lekcyjnej, pozalekcyjnej i pozaszkolnej.
- Szkoła:
- zapewnia uczniom warunki pełnego rozwoju umysłowego, moralno-emocjonalnego i fizycznego w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi,
- zapewnia uczniom realizację podstawy programowej,
- podejmuje działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości,
- umożliwia uczniom rozwój ich zdolności, umiejętności i zainteresowań poznawczych, społecznych i artystycznych,
- kształtuje postawy sprzyjające rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: poczucie własnej wartości, uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, szacunek dla innych ludzi, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista,
- wyrabia umiejętności samodzielnej pracy, poszukiwania i wykorzystywania informacji, efektywnego uczenia się,
- promuje zdrowy styl życia i upowszechnia wiedzę ekologiczną wśród uczniów,
- integruje działania wychowawcze: szkoła – dom,
- przygotowuje uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, uczy umiejętności komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie jak i w piśmie,
- kształtuje postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, jak również poszanowania dla innych kultur i tradycji,
- uczy umiejętności pracy zespołowej,
- zapobiega wszelkiej dyskryminacji, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę religię, narodowość, przekonania polityczne, pochodzenie etniczne, orientację seksualną.
- Szkoła organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom, rodzicom i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła wypracowuje i realizuje program wychowawczy i program profilaktyki, służące kształtowaniu postaw przeciwdziałających zagrożeniom społecznym.
Zasady oceniania, promowania i klasyfikowania uczniów § 3.
- Szczegółowe zasady oceniania opisano w odrębnym dokumencie – Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania (WSO), stanowiący integralną część statutu.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna § 4.
- W Szkole organizuje się pomoc psychologiczno – pedagogiczną. Pomoc udzielana jest uczniom, rodzicom oraz nauczycielom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
- Udział ucznia w zajęciach, prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest nieodpłatny i dobrowolny.
- Liceum współpracuje z poradnią psychologiczno - pedagogiczną w zakresie:
- diagnozowania środowiska ucznia,
- rozpoznawania potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwiania ich zaspokajania,
- wspierania ucznia z wybitnymi uzdolnieniami,
- organizowania różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
- rozpoznawania przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
- wspierania rodziców, prawnych opiekunów i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Dyrektor Szkoły, po otrzymaniu informacji o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną postępuje zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.
- O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia. O ustalonych dla ucznia formach i okresie udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej a także o wymiarze godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane rodzice ucznia lub pełnoletni uczeń informowani są na piśmie.
- W Szkole pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana jest w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- porad i konsultacji.
Organy szkoły i ich zadania § 5.
- Organami szkoły są: Dyrektor Szkoły, Rada Pedagogiczna oraz Samorząd Uczniowski.
Dyrektor Szkoły
- Dyrektora Szkoły powołuje i odwołuje Organ Prowadzący Szkołę.
- Dyrektor Szkoły kieruje działalnością Szkoły, realizując jej cele statutowe i, w porozumieniu z Organem Prowadzącym Szkołę, reprezentuje ją na zewnątrz, a ponadto:
- opracowuje i przedstawia Organowi Prowadzącemu Szkołę do zatwierdzenia uchwalony przez Radę Pedagogiczną plan pracy Szkoły, szkolny plan nauczania,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- przygotowuje i prowadzi posiedzenia Rady Pedagogicznej,
- ustala, organizuje i nadzoruje warunki naboru uczniów do Szkoły,
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia, specjalnego ucznia oraz organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
- zapewnia warunki działania Samorządu Uczniowskiego,
- odpowiada za właściwe sporządzanie i przechowywanie dokumentacji Szkoły oraz zabezpieczenie mienia,
- realizuje uchwały organów Szkoły podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących, opracowuje wraz z Radą Pedagogiczną organizację pracy Szkoły (m.in. kalendarz roku szkolnego, harmonogram imprez i uroczystości szkolnych, harmonogram wycieczek, rad pedagogicznych, spotkań z rodzicami) ,
- ustala tygodniowy rozkład zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych,
- corocznie ustala zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych, które będą obowiązywać w danym roku szkolnym,
- organizuje doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej,
- ustala zakres obowiązków pracowników.
- Dyrektor, w porozumieniu z Organem Prowadzącym Szkołę oraz zgodnie z przyjętymi procedurami, zawiera i rozwiązuje wszelkie umowy niezbędne do funkcjonowania placówki, a także podejmuje decyzje o nagradzaniu i karaniu pracowników Szkoły.
- Dyrektor może w drodze decyzji administracyjnej skreślić ucznia z listy uczniów Szkoły. Decyzja o skreśleniu z listy uczniów musi być poprzedzona opinią Rady Pedagogicznej wyrażoną w formie uchwały.
Rada pedagogiczna
- Rada pedagogiczna, jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole, w tym nauczyciele religii.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy Dyrektora Szkoły lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Dyrektor Szkoły współpracuje z Radą Pedagogiczną przy realizacji swoich zadań.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- Dyrektor Szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
- Dyrektor Szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, niezgodnych z przepisami prawa.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły,
- uchwalanie oraz zatwierdzenie szkolnych regulaminów i programów o charakterze wewnętrznym oraz wprowadzanie do nich zmian.
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
- Rada Pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
- wnioski Dyrektora Szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- Wniosek o indywidualny program lub tok nauczania,
- Wprowadzenie do ramowego planu nauczania dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Ponad to do zadań Rady Pedagogicznej należy:
- czynny udział w planowaniu i organizowaniu pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- okresowe i roczne analizowanie i ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki,
- rozpatrywanie skierowanych do niej wniosków dotyczących spraw szkolnych,
- współpraca z rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów szkoły,
- przygotowanie projektu nowelizacji statutu szkoły.
- Decyzje Rady Pedagogicznej podejmowane są w formie uchwał.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Przez zwykłą większość głosów należy rozumieć taką liczbę głosów "za", która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów "przeciw". Pomija się głosy "wstrzymujące się".
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Protokół wraz z listą obecności podpisuje Dyrektor Szkoły, jako przewodniczący zebrania.
- Nad sprawnym przebiegiem obrad pod względem organizacyjnym, technicznym i merytorycznym czuwa przewodniczący, w tym gromadzi materiały niezbędne do obrad.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły lub placówki.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są w głosowaniu jawnym lub tajnym.
- Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady Pedagogicznej.
- W głosowaniu jawnym członkowie Rady Pedagogicznej głosują przez podniesienie ręki.
- W przypadku równej liczby głosów o podjęciu uchwały decyduje głos przewodniczącego.
- W głosowaniu tajnym podejmowane są uchwały na wniosek członka Rady Pedagogicznej, przyjęty w głosowaniu jawnym.
- W głosowaniu tajnym członkowie Rady Pedagogicznej głosują na kartach do głosowania przygotowanymi przez przewodniczącego Rady Pedagogicznej.
- Ramowy porządek posiedzeń Rady Pedagogicznej jest następujący:
- ustalenie liczby członków Rady Pedagogicznej obecnych na posiedzeniu i podpisanych na liście obecności;
- ustalenie, czy na sali znajduje się wymagane dla prawomocności uchwał quorum; odczytanie porządku posiedzenia;
- wnioski w sprawie wprowadzenia ewentualnych zmian do porządku posiedzenia; zatwierdzenie porządku posiedzenia;
- wnioski w sprawie wprowadzenia ewentualnych poprawek do protokołu;
- zatwierdzenie uchwałą protokołu z wcześniejszego posiedzenia, lub wcześniejszych posiedzeń Rady Pedagogicznej;
- realizacja porządku posiedzenia;
- dyskusja i wnioski;
- podsumowanie posiedzenia.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Protokół zawiera:
- numer protokołu,
- datę zebrania,
- numery podjętych uchwał,
- stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw. quorum,
- wykaz osób uczestniczących w zebraniu,
- zatwierdzony porządek zebrania,
- stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
- przebieg zebrania,
- treść zgłoszonych wniosków,
- podjęte uchwały, wnioski,
- podpisy przewodniczącego i protokolanta.
- Protokół spisywany jest w ciągu 7 dni od daty zebrania przez stałych protokolantów, powołanych przez Radę Pedagogiczną spośród swoich członków.
- Protokół wraz z listą obecności członków Rady Pedagogicznej podpisuje przewodniczący i protokolant, a następnie składa w sekretariacie szkoły.
- Członkowie Rady Pedagogicznej zobowiązani są w terminie 7 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek.
- O wprowadzeniu poprawek do protokołu decyduje Rada Pedagogiczna na następnym zebraniu.
- Księgę protokołów Rady Pedagogicznej przechowuje się w gabinecie Dyrektora Szkoły.
- Członek Rady Pedagogicznej ma prawo do:
czynnego udziału w zebraniach Rady Pedagogicznej, składania wniosków i projektów uchwał, udziału w pracach stałych lub doraźnych zespołów powołanych przez Radę Pedagogiczną.
- Członek Rady Pedagogicznej zobowiązany jest do:
- czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Pedagogicznej i jej komisjach lub zespołach, do których został powołany,
- współtworzenia na zebraniach Rady Pedagogicznej atmosfery życzliwości i koleżeństwa,
- przestrzegania uchwał i postanowień Rady Pedagogicznej.
Samorząd Uczniowski
- W Szkole może działać Samorząd Uczniowski.
- Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
- Zasady wybierania i działania Samorządu Uczniowskiego określa regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem Szkoły.
- Pierwszy regulamin samorządu ustala nauczyciel powołany na jego opiekuna. Regulamin ten jest zatwierdzany przez Dyrektora i Radę Pedagogiczną. Zmian w regulaminie Samorządu Uczniowskiego mogą dokonać wspólnie jego członkowie wraz z opiekunem. Każdorazowo zatwierdzany jest on przez Dyrektora i Radę Pedagogiczną.
- Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, charytatywnej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
- Dyrektor Szkoły zapewnia organom Samorządu Uczniowskiego organizacyjne i lokalowe warunki działania oraz stale współpracuje z tymi organami poprzez opiekuna Samorządu Uczniowskiego.
- Wszystkie organa szkoły współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach kompetencji.
- Wszelkie sprawy sporne rozwiązywane są wewnątrz Szkoły, z zachowaniem drogi służbowej.
- W sytuacji zaistnienia nierozwiązywalnego wewnętrznie sporu lub poważnej rozbieżności zdań wiążącą decyzję wydaje Dyrektor szkoły po konsultacji z Radą Pedagogiczną lub Organ prowadzący szkołę podejmujący ostateczną decyzję.
Organizacja Szkoły § 6.
- Nauka w Szkole trwa cztery lata, zgodnie z ramowymi planami nauczania.
- Nauka w szkole jest odpłatna. Wysokość czesnego ustalają właściciele Szkoły.
- Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów uczących się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania.
- Liczba uczniów w klasie powinna wynosić nie więcej niż 23 osób.
- Oddział można dzielić na grupy z języków obcych, informatyki, wychowania fizycznego, fizyki i chemii.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć lekcyjnych w wymiarze 30 - 60 min.
- W czasie trwania zajęć edukacyjnych organizuje się przerwy międzylekcyjne pięciominutowe lub dziesięciominutowe oraz tzw. dużą przerwę – piętnastominutową.
- W Szkole obowiązuje 5-dniowy tydzień pracy.
- Opiekę nad uczniami przebywającymi w Szkole sprawują wszyscy pracownicy pedagogiczni, a w szczególności:
- podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia,
- podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżury
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Liceum opracowany przez Dyrektora Szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania.
- Dyrektor Szkoły podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego do końca czerwca danego roku. Nauczyciele przedstawiają Dyrektorowi Szkoły program nauczania, który będą realizować w danym roku szkolnym.
- Dyrektor Szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, dopuszcza do użytku szkolnego zaproponowane przez nauczycieli programy nauczania. Praca i postępy uczniów oceniane są za pomocą kryteriów zawartych w Wewnętrznym Systemie Oceniania.
- Organizacja roku szkolnego podlega corocznym ustaleniom Ministerstwa Edukacji Narodowej.
- Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego i opracowany na ich podstawie kalendarz roku szkolnego. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych w Szkole każdorazowo ustala Dyrektor Szkoły na podstawie właściwych przepisów.
Rekrutacja§ 7.
- O przyjęciu ucznia do Liceum decyduje:
- rozmowa kwalifikacyjna,
- b) test sprawdzający możliwości ucznia,
- c) świadectwo ukończenia szkoły podstawowej
- d) pozytywny wynik sprawdzianu kończącego szkołę podstawową
- Do Liceum mogą być przyjmowani uczniowie także w ciągu roku szkolnego, jednak nie później niż do połowy II semestru roku szkolnego.
- Warunkiem przyjęcia ucznia do Szkoły jest pełna akceptacja przez jego rodziców koncepcji pedagogicznej i organizacyjnej Szkoły oraz niniejszego Statutu.
- Przyjęcie ucznia do Szkoły następuje na podstawie cywilno-prawnej umowy o kształceniu zawieranej pomiędzy rodzicami dziecka (opiekunami prawnymi) a Dyrektorem Szkoły.
Uczniowie § 8.Prawa Ucznia
- Uczeń ma prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celami i stawianymi wymogami, w tym z wymogami stosowanego w szkole systemu oceniania.
- Uczeń ma prawo do właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
- Uczeń ma prawo do zdobywania rzetelnej wiedzy.
- Uczeń ma prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
- Uczeń ma prawo do wszechstronnego rozwijania swoich zdolności i zainteresowań poprzez uczestniczenie we wszystkich formach zajęć pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę (np. kołach zainteresowań, wycieczkach szkolnych).
- Uczeń ma prawo znać programy nauczania i wymagania nauczycieli dotyczące opanowania wiedzy oraz zasady oceniania z poszczególnych przedmiotów.
- Uczniowie zdający egzamin maturalny winni być szczegółowo zaznajomieni z zasadami jego przeprowadzenia.
- Uczeń ma prawo do jawnej oceny swojej wiedzy. Ocena jest wystawiona wyłącznie za wiadomości, z wyłączeniem przedmiotów wymagających szczególnych umiejętności lub uzdolnień (wychowanie fizyczne, przedmioty artystyczne), gdzie zasadniczym kryterium oceny jest wysiłek ucznia wkładany w wywiązywanie się z obowiązków. Uczeń ma prawo do uzyskania uzasadnienia swojej oceny przez nauczyciela.
- Uczeń ma prawo do korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu i środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki.
- Uczeń ma prawo do przerw międzylekcyjnych oraz odpoczynku w okresie ferii/wakacji (punkt ten nie dotyczy uczniów, którym wyznaczono egzamin poprawkowy lub klasyfikacyjny).
- Uczeń ma prawo raz w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do zajęć bez podania przyczyny, a także do innych przywilejów wynikających z wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
- Uczeń ma prawo do swobodnego wypowiadania swoich poglądów, o ile nie obraża uczuć innych osób, nie narusza ich praw oraz nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi przepisami prawa.
- Uczeń ma prawo do zachowania i ochrony własnej prywatności, poszanowania jego poglądów i godności. W szczególności nie może być w żaden sposób dyskryminowany, np. ze względu na pochodzenie, rasę, narodowość, wyznawane poglądy, wygląd lub stan zdrowia.
- Uczeń ma prawo do korzystania z organizowanych przez szkołę wycieczek, obozów, imprez kulturalno-oświatowych i sportowych.
- Uczeń ma prawo do odwoływania się w sytuacjach konfliktowych do wychowawcy klasy lub Dyrektora Szkoły.
- Uczniowie mają prawo do działalności samorządowej.
- Uczeń ma prawo do ochrony własnego życia i zdrowia przed zagrożeniami.
- Uczeń ma prawo do nietykalności osobistej i ochrony przed przemocą.
- Uczeń ma prawo do opieki zdrowotnej.
- Uczeń ma prawo do korzystania z pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Uczeń ma prawo do indywidualnego trybu nauki – zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Uczeń ma prawo do poszanowania jego godności przez pozostałych członków społeczności szkolnej.
- Wszyscy uczniowie mają prawo być traktowani i oceniani według tych samych kryteriów.
- Uczeń ma prawo do zindywidualizowanej pomocy w przypadku trudności w nauce spowodowanych przypadkami losowymi (sytuacja rodzinna, długotrwała choroba).
- Uczeń ma prawo do odwoływania się do Rzecznika Praw Ucznia w przypadku, kiedy uważa, że jego prawa zostały naruszone.
- Uczeń ma prawo do uzyskiwania nagród i wyróżnień.
Obowiązki Ucznia
- Uczeń ma obowiązek uczyć się pilnie i systematycznie, rozwijać swoje umiejętności, aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, życiu społeczności szkolnej, punktualnie uczęszczać na lekcje.
- Uczeń ma obowiązek nie zakłócać zajęć lekcyjnych poprzez swoje niewłaściwe zachowanie.
- Uczeń ma obowiązek usprawiedliwić każdą nieobecność na lekcji u swojego wychowawcy.
- Uczeń ma obowiązek dbać o schludny wygląd i strój zgodny z ogólnie przyjętymi normami.
- Uczeń ma obowiązek dbać o dobre imię Szkoły.
- Uczeń ma obowiązek odnosić się z szacunkiem do nauczycieli, uczniów i innych pracowników Szkoły.
- Uczeń ma obowiązek dbać o kulturę słowa zarówno w szkole jak i poza nią.
- Uczeń ma obowiązek dbać o czystość i porządek w Szkole oraz o mienie szkolne.
- W budynku szkolnym obowiązuje ucznia zmiana obuwia.
- Uczeń ma obowiązek chronić własne życie i zdrowie, przestrzegać zasad higieny, w tym ma obowiązek bezwzględnego przestrzegania zakazu palenia papierosów, picia alkoholu i używania oraz rozpowszechniania środków odurzających.
- Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień statutu Szkoły oraz ogólnie obowiązujących przepisów prawa.
- Uczeń ma obowiązek przestrzegania zakazu korzystania z telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły podczas zajęć lekcyjnych.
- Uczeń ma obowiązek przestrzegania zakazu rejestrowania przy pomocy urządzeń elektronicznych obrazów i dźwięków bez wiedzy i zgody zainteresowanych osób.
Nagrody i wyróżnienia Ucznia
- Uczeń może otrzymać wyróżnienie i nagrodę, m.in. za:
- bardzo dobre wyniki w nauce i co najmniej bardzo dobre zachowanie,
- aktywną pracę na rzecz środowiska szkolnego,
- zaangażowanie w wolontariat,
- wybitne osiągnięcia np. w konkursach przedmiotowych lub innych imprezach, w których uczestniczy szkoła,
obywatelską postawę w wyjątkowych sytuacjach.- Uczeń może otrzymywać następujące wyróżnienia i nagrody:
- świadectwo z wyróżnieniem ( dla ucznia, który uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania),
- list pochwalny do rodziców,
- dyplom uznania,
- informacja o osiągnięciach publikowana na stronie internetowej za zgodą ucznia,
- nagroda rzeczowa,
- nagroda pieniężna.
- Nagrodę przyznaje Dyrektor Szkoły na wniosek:
- wychowawcy klasy,
- nauczyciela danego przedmiotu,
- Samorządu Uczniowskiego,
- rodziców (prawnych opiekunów),
- własny.
Kary dla Uczniów
- Uczeń może zostać ukarany za:
- nieprzestrzeganie regulaminów obowiązujących w Szkole, lekceważenie nauki i innych obowiązków ucznia wskazanych powyżej, a także za naruszanie szkolnego porządku,
- zażywanie i przebywanie pod wpływem środków odurzających a także w stanie nietrzeźwości podczas zajęć organizowanych przez Szkołę.
- Karami za naruszenie obowiązków Ucznia są:
- upomnienie wychowawcy klasy,
- obniżenie oceny z zachowania,
- wezwanie rodziców i udzielenie nagany od wychowawcy,
- udzielenie nagany przez wychowawcę w obecności klasy,
- udzielenie nagany przez Dyrektora Szkoły,
- udzielenie pisemnej nagany przez Dyrektora Szkoły z włączeniem do akt Ucznia,
- czasowy zakaz uczestnictwa w imprezach szkolnych i klasowych, np. dyskotekach, wycieczkach,
- skreślenie ucznia z listy uczniów.
- Uczeń, który postępuje niezgodnie z obowiązkami, niezależnie od nałożonej kary może zostać zobowiązany przez Dyrektora Szkoły do naprawy wyrządzonej szkody, przeproszenia osoby pokrzywdzonej, a także wykonanie określonych prac szkolnych.
- Przed udzieleniem przez Dyrektora szkoły upomnienia lub nagany z uczniem przeprowadzona jest rozmowa wyjaśniająca w obecności wychowawcy, pedagoga/psychologa szkolnego i rodzica/prawnego opiekuna ucznia.
- Od nałożonej kary uczeń ma prawo wnieść odwołanie do Dyrektora Szkoły w terminie 7 dni od ukarania w formie pisemnej.
- Dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie kary po uzyskaniu poręczenia nauczyciela i rodziców lub Samorządu Uczniowskiego.
- Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność ucznia.
Skreślenie Ucznia z listy uczniów
- Decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów podejmuje Dyrektor Szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej w trybie decyzji administracyjnej.
- Decyzja o skreśleniu z listy uczniów może być podjęta po wykorzystaniu wszystkich możliwości oddziaływania wychowawczego na ucznia, w tym pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dyrektor Szkoły może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadku:
- popełnienia z winy umyślnej czynu karalnego przewidzianego w Kodeksie karnym,
- uporczywego uchylania się od realizacji obowiązku nauki mimo podjętych środków wychowawczych,
- zażywania i rozpowszechniania narkotyków i innych środków odurzających na terenie szkoły i w czasie organizowanych przez szkołę zajęć pozaszkolnych,
- picia alkoholu na terenie szkoły i w czasie organizowanych przez szkołę zajęć pozaszkolnych,
- świadomego znęcanie się zarówno fizycznie jak i psychicznie nad członkami społeczności szkolnej,
- celowej dewastacji mienia szkolnego,
- kradzieży,
- wyłudzania pieniędzy,
- wulgarnego odnoszenia się do członków społeczności szkolnej,
- fałszowania dokumentacji szkolnej lub jakiejkolwiek ingerencji w stan dokumentacji szkolnej, dokonywania przez ucznia wpisów, poprawek, zmieniania ocen,
- zniesławienie Szkoły i pracowników szkoły, zarówno ustne jak i pisemne (w tym na portalach społecznościowych),
- Uczniowi przysługuje prawo pisemnego odwołania do organu wskazanego w decyzji w ciągu 14 dni od jej otrzymania. W przypadku skreślenia z listy uczniów droga odwoławcza opisaną w decyzji o skreśleniu ucznia.
Prawa i obowiązki Rodziców § 9.
- znać zadania i zamierzenia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w klasie i w szkole,
- znać zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
- uzyskać rzetelną informację na temat swojego dziecka (jego postępów, ewentualnych trudności w nauce, jego zachowania w szkole i poza nią) w czasie spotkań wychowawcą i nauczycielami przedmiotów, otrzymać informację i porady w sprawach wychowania i dalszego kształcenia,
- uzyskiwania porad i pomocy w sprawie wychowania,
- korzystania z porad psychologiczno – pedagogicznych, w ramach uprawnień i kompetencji nauczycieli i pedagoga,
- bezpłatnego dostępu do dziennika elektronicznego w zakresie dotyczącym dziecka.
- zapewnienia regularnego i punktualnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,
- przestrzegania obowiązującego w szkole statutu i stosowanie się do ogłaszanych przez Dyrektora Szkoły komunikatów,
- zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych,
- regularnego i terminowego wnoszenie czesnego i innych wymaganych opłat,
- udziału w obowiązkowych zebraniach rodziców.
- podczas zebrań,
- podczas dni otwartych,
- w innym uzgodnionym indywidualnie terminie.
Zakres zadań nauczycieli i wychowawców § 10.
- realizacja podstawy programowej swojego przedmiotu w ramach obowiązującego grafiku godzin i przyznawanych godzin ponadwymiarowych,
- sporządzenie na podstawie programu nauczania planów wynikowych (rozkładów materiału),
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, rozwijanie ich zdolności i zainteresowań,
- obiektywne i systematyczne ocenianie Uczniów,
- udzielenie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych i systematyczne kontaktowanie się z rodzicami (prawnymi opiekunami) podczas zebrań i dni otwartych,
- systematyczne i rzetelne przygotowywanie się do prowadzenia każdego typu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, realizowanych zgodnie z rozkładem zajęć,
- sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
- wcześniejsze zaznajamianie uczniów z kryteriami oceniania ze swojego przedmiotu,
- zawiadamianie ucznia w odpowiednim terminie o ocenach okresowych i rocznych,
- pełnienie dyżurów podczas przerw,
- staranne prowadzenie dokumentacji szkolnej,
- udzielanie Uczniom pomocy merytorycznej i czuwanie nad przygotowaniem do matury,
- podnoszenie swoich kwalifikacji za pomocą szkoleń i form doskonalenia zawodowego,
- branie aktywnego udziału we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej,
- uczestniczenie w przeprowadzeniu egzaminu maturalnego,
- respektowanie praw ucznia,
- dbanie o pomoce dydaktyczne i sprzęt w sali powierzonej jego opiece.
- wyboru takich metod nauczania i wychowania, które uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne, wyboru programów nauczania, podręczników i pomocy naukowych,
- opracowywania programów własnych zgodnie z odrębnymi przepisami,
- oceniania wiedzy i zachowania uczniów,
- uzyskania pomocy Dyrektora Szkoły, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub doradcy metodycznego w przypadku napotkania trudności w pracy,
- wynagrodzenia obliczanego na podstawie obowiązujących stawek wynagrodzenia zasadniczego. Wynagrodzenie to może być powiększone o premię uznaniową do 100 % na podstawie decyzji Dyrektora Szkoły,
- wyposażenia stanowiska pracy umożliwiającego realizację programu nauczania,
- pracy w bezpiecznych i higienicznych warunkach pracy,
- przyjmowania studentów na praktyki z zakresu specjalizacji zawodowej.
- integracja zespołu klasowego,
- organizacja imprez, spotkań, uroczystości, wycieczek,
- dokładne rozpoznanie środowiska ucznia,
- współpraca z zespołem uczącym w klasie,
- zapewnienie bezpieczeństwa uczniów,
- organizacja zebrań z rodzicami,
- kształtowanie zasad etycznych i moralnych.
Bezpieczeństwo, higiena pracy i nauki § 11.
Sposoby pozyskiwania środków finansowych na działalność Liceum § 12.
Postanowienia końcowe § 13.
- Program program profilaktyczno- wychowawczy,
- Wewnątrzszkolny System Oceniania,